Idag är det ett år sedan Logistikfokus lanserades. Och vilket år! Det finns drygt 70 inlägg på logistikfokus nu. Vi är idag 14 skribenter (vi ska bli fler!) och Logistikfokus har en trogen läsarskara trots att nya inlägg inte kommer varje dag…

Min idé med att starta en crowdsourcad branschblogg var att skapa en öppen, neutral diskussionsplattform där intresserade fritt kan publicera sina egna ”krönikor” och inlägg. Delad kunskap är dubbel kunskap. Nu, efter ett år, kan jag konstatera att detta var ett bra beslut. Att öppna upp istället för att bygga murar, att bjuda in istället för att fjärma. Jag har pratat med många läsare under året och fått många positiva kommentarer. Tack allihop!

 

I detta årsinlägg tänker jag nu sammanfatta 2011 års Logistikfokus så gott jag kan. Kanske har du missat något, kanske är det dags att läsa om en gammal goding eller två…

Förresten, alla länkarna öppnas i ny flik, så klicka på bara!

Själva sajten har designmässigt uppgraderats rejält. Det nuvarande utseendet är ett så kallat magasintema som är speciellt anpassat för nyhetstjänster och informationsintensiva sajter. Jag har också installerat några nya funktioner, till exempel en hantering av serier (flera inlägg som hänger ihop). Jag är väldigt nöjd med utseendet just nu och jag hoppas du som läsare är det också.

För exakt ett år sedan slog jag som sagt upp portarna för Logistikfokus. Sajten var inte helt tom på innehåll eftersom jag tidigare hade skrivit en del som nu fick fungera som ett slags ”startpaket”. Min serie om transportmyter drar fortfarande en försvarlig del läsare, och just detta ämne är något som jag kommer att återkomma till, var så säker. Jag berättade om min forskning, lite om trender samt även om hur konsumentteknik håller på att få fotfäste även i professionella branscher.

Efter lanseringen började jag arbetet med Logistikfokus på allvar. Jag publicerade min önskelista över inlägg jag skulle vilja se (kolla gärna i den, den är fortfarande i högsta grad aktuell). Jag gjorde min första video (om

Inga objekt funna.

). Jag ville testa videomediet och tänkte att det bästa sättet var att helt enkelt göra något. Det har sedan blivit ett par filmer till om

Inga objekt funna.

,

Inga objekt funna.

och om hur vi borde utnyttja snarare än motarbeta Facebook. Fler är på gång, hör gärna av er om det är något speciellt ni vill ha förklarat eller förtydligat i en film.

Första externa skribenten var Tobias Jonasson från Logent. Han har hittills publicerat fem inlägg om tredjepartslogistik. Mycket intressant!

Kjell Lundqvist från Blifrakt.se har skrivit två tänkvärda inlägg om logistik utanför tätorten och om förarna – en viktig och ofta negligerad resurs. Vi ser fram emot fler!

Det har även blivit några debattinlägg under året. Bland annat om forskninglånga fordon, flygförbud nattetid och fyllnadsgrad.

Den stora branschkonferensen Logistik och Transport gick i maj. Jag var involverad i tre sessioner och dessa resulterade i en liten serie av inlägg.

Chalmersforskaren Henrik Sternberg har bidragit med flera inlägg under året. Hans populära serie Lastbilstransporter – ett sidoperspektiv tar upp frågor ur transportföretagets, åkeriets och speciellt förarens perspektiv. Några av inläggen har han författat tillsammans med andra (Emma Westerberg, Rikard Larsson och Günter Prockl). Och känner jag Henrik rätt är serien lågt ifrån slut, så stay tuned…

Transportsäkerhet är ett viktigt område. Själv har jag skrivit ett kort introduktionsinlägg om det som jag kallar skurklogistik. En av Sveriges främsta experter, forskaren Daniel Ekvall, har sedan skrivit om kostnaden för transportstölder i Sverige. Daniel, vi vill ha mer!

Ett av mina mer diskuterade inlägg hette Social shipments. I detta lanserade jag idén om en hierarkilös, avsändarcentrerad informationsinfrastruktur baserad på logiken bakom den sociala mikrobloggen Twitter. Inlägget, som skrevs på ett infall, har resulterat att jag nu har börjat titta på idéerna bakom lite noggrannare och jag avser att under våren börja arbeta på en vetenskaplig artikel kopplat till detta. Mer kommer, alltså!

Några av inläggen har mest handlat om att tipsa om andra bra saker som är relaterat till logistik, som till exempel suveräna musikvideon Mr Logistics från Lund, rörpost i 1500 km/h, kartläggning av mobila IT-system, uppkopplade fordon och visualisering av världens flygtrafik. Hittar ni saker som ni tycker borde lyftas fram, hör av er!

Stefan Back, till vardags chef för Hållbar logistik på TransportGruppen, har skrivit sex fantastiska inlägg om transportetymologi, dvs varifrån våra termer kommer. Mycket läsvärd serie!

Michelle Campbell och John Pym från mjukvaruföretaget Red Prairie har gästat oss med två inlägg under året. Dels om TMS-system och dels om warehouse management.

Jag har en förkärlek för modeller. Dvs hur vi abstraherar och förklarar våra system så att det som är komplext faktiskt kan göras begripligt. Jag har börjat på en serie om detta som antagligen kommer att få en fortsättning under 2012. I ett relaterat inlägg (McLogistics) presenterar jag hur jag brukar förklara logistik för utomstående – med hjälp av något som alla känner till: en McDonald’s-restaurang.

Ibland måste man få skoja till det lite. Förra julen publicerade jag en fejkad intervju men Kris Kringle (alias Jultomten) och den 1 april informerade jag om hur australiensiska road trains skulle börja – helt lagligt – dundra rakt igenom svenska rondeller.

Något som jag brinner för är hur transportbranschen just nu håller på att digitaliseras. Dels är jag intresserad av själva processen och dels av möjligheterna digitaliseringen medför. Vi uppgraderar vårt transportsystem och förändringen är mycket större än vad många först uppfattar. Jag har under året skrivit om att man inte kan maila ett lass gruss och att vi måste sluta prata om döda träd. Jag publicerade i maj en serie i sex delar om digitaliseringen av transportbranschen. Även chalmersforskaren Andreas Hagen har skrivit om detta.

Andreas Jönsson från åkeribranschen har skrivit två lysande inlägg. Ett om avräkningssystemet och dess fel och brister samt ett om hur administrationen behöver fokuseras mer i branschen.

Professor Kent Lumsden från Chalmers skrev sitt första blogginlägg någonsin: ett lysande inlägg om funktionsleveranser. Måsteläsning!

När jag skriver en sammanfattning som denna inser jag hur otroligt kul och givande arbetet med Logistikfokus under 2011 har varit! Under 2012 skulle jag vilja att det blir ännu roligare och ännu bättre!

Jag vill att just du funderar på om du inte skulle vilja skriva några rader. Alla har något att säga. Det som är enkelt och självklart för dig är svårt och krångligt för någon annan.

Jag hoppas att fler av er läsare väljer att kommentera våra inlägg. Vi har många läsare men relativt få kommentarer. En kommentar betyder mycket för skribenten och leder inte sällan till intressanta diskussioner. Om du inte vill skriva egna inlägg – kommentera andras.

Jag vill ha fler förslag på ämnen som vi kan ta upp. Inget ämne är för litet, för smalt, för allmänt eller för brett. Har det med transporter, logistik eller SCM att göra så platsar det här. Kolla gärna in vår önskelista!

Nu vill jag passa på att önska alla er läsare ett riktigt, riktigt bra 2012 med mycket logistik, transport och SCM i tankarna!

0