Nu är det dags för min andra rapport från årets Logistik och Transport. Jag var moderator för en mycket intressant session som handlade om hur London planerar inför OS 2012.

The Olympic Games in London 2012 – people and goods in movement

100 år tidigare – 1912 – arrangerades OS i Stockholm. Den 27/7 2012 är det så Londons tur att sparka igång världens största idrottscirkus.

Som jag rapporterade från seminariet om citylogistik finns det ett antal problem och utmaningar när passagerare, gods och avfall skall transporteras inom en tät stadskärna. Lägg då till betydligt mer folk, betydligt mer gods, tusentals idrottare med följe, tusentals journalister med utrustning etc. Om situationen i London var komplex innan kan man ju bara föreställa sig hur den kommer att bli under OS.

Först ut bland talarna var Erica Johansson (längdhopp) tillsammans med Anette Norberg (curling). Som erfarna mästerskapstävlande och tillika olympier redogjorde Erica och Anette för hur ett stort mästerskap upplevs inifrån. Den enorma säkerhetsapparaten med metalldetektorer och speciella pass kan ställa till problem för de aktiva. Långa transfertider (med buss) till och från arenan gör också att stora krav ställs på transporterna och deras tillförlitlighet. Ingen vill missa en tävling på grund av strul i trafiken.

Erica och Anette berättade också väldigt målande om hur det är i en idrottares vardag – hur man förbereder sig för ett mästerskap och hur man hanterar upp- och nergångar i resultatlistan.

Efter detta var det dags för Michael Browne, professor på University of Westminster att berätta om hur London förbereder sig på anstormningen som kommer om 60 måndagar (de använder detta mått istället för 420 dagar – det ger en mer påtaglig bild av hur bråttom det är).

Under perioden 27 juli till 12 augusti 2012 deltar 203 länder, 18 000 idrottare och 22 000 mediarepresentanter. 9 miljoner biljetter är sålda. Två veckor senare är det Paralympics med 170 länder, 6 000 idrottare och 4 000 mediarepresentanter. 1,4 miljoner biljetter är sålda till Paralympics.

Arbetsstyrkan uppgår till 100 000 st och 4 miljarder människor beräknas följa spelen över hela världen.

På de dagar med störst publik beräknas upp till 600 000 åskådare besöka spelen (de blå staplarna ligger utanför själva London).

Bild från Olympics Transport Plan.

Enligt UPS som sköter logistiken rör det sig om 30 miljoner kolli som skall förflyttas. Till exempel skall 18 000 sängar installeras.

En stor utmaning blir naturligtvis att få London att fungera trots att OS pågår. För att förbereda företag som finns inom zonen kommuniceras fyra ”mål”:

  • Reduce – minska transportbehovet under perioden. Bygg upp lager tidigt, samordna transporter etc.
  • Retime – leveranser på tider då det är mindre belastning (nätter).
  • Re-route – undvik de tätaste områdena, använd lokala accesspunkter som drop points där lokala transportörer kan ta över.
  • Revise mode – välj trafikslag efter vad som passar in bäst (större/mindre/annat).

Vill du läsa mer kan jag rekommendera sidan om transport på hemsidan för London 2012.

Det känns ju nästan som om detta vore värt ett studiebesök, eller hur?

Nästa del kommer att handla om ny teknik och nya möjligheter! Stay tuned!

Series Navigation<< Logistik och Transport 2011 del 1: CitylogistikLogistik och Transport 2011 del 3: Ny teknik – nya möjligheter >>
0