Vill du få ut mer av din lagerverksamhet? Fyra toppentips!
Alla vill vi få mer för mindre, åtminstone jag. Ta 2, betala för 1 – tack, gärna! När det gäller leveranskedjor är frågan: om du har ett fungerande och välorganiserat lager, vad kan göras för att det ska bli ännu effektivare?
Snabba steg
Det är en fråga som jag ofta får. Du har köpt ett warehouse management system (WMS), har kanske gjort några justeringar sedan det togs i bruk och vet nu inte hur du ska få ut mer av lösningen. Nedan följer några saker som jag spontant kommer på …
Allt är tillåtet …
De flesta inser att produktiviteten ökar när ett sofistikerat WMS-system har integrerats i verksamheten. Det kanske bara är en följd av att lagerpersonalen vet att de kontrolleras och därmed blir mer effektiva. Problemet är att många företag arbetar utifrån ”plock per timme”. Det är en bra utgångspunkt, men tyvärr är det allmänt känt att vissa väljer ut de enklare jobben. Skulle jag förväntas göra 250 plock i timmen, så skulle jag ta den plocklista som har det lägsta antalet stationer – lagen om minsta möjliga motstånd… Du borde istället göra en rättvis mätning av arbetet – men hur ska det gå till? Du behöver helt enkelt ”standarder”! Med standarder för samtliga aktiviteter mäts alla i jämförelse med hur lång tid det borde ta att göra varje jobb baserat på tiden det tar att förflytta sig, antalet stationer som man måste besöka och vilken utrustning som ska användas. Om det passar din verksamhet skulle du till och med kunna erbjuda bonusar. I vilket fall som helst borde ingen längre kunna plocka åt sig de enklaste jobben – vilket skulle leda till större rättvisa.
”The perfect slot”
Du har alltså byggt upp lagret, lagt ned massor av tid på att avgöra vart du ska placera alla produkterna och allt går som tåget. Det brukade i alla fall göra det! Problemet är att med tiden förändras även förutsättningarna för produkterna som du plockar. En populär produkt förra veckan eller månaden säljer plötsligt inte lika mycket och du måste bestämma dig för var du ska placera nya produkter. Det är riktigt svårt att behålla översikten över planeringen i dina lokaler för att uppnå optimal plockning. Vissa företag har personal som jobbar heltid med att bestämma var saker och ting ska placeras, vilket är tidskrävande att göra med kalkylprogram och exporter från WMS-systemet. Du måste naturligtvis även lista ut hur och när du kan flytta runt artiklarna på lagret. Slotting software gör allt detta för dig. Du skapar reglerna utifrån dina egna behov. Därefter analyserar systemet vad du har och voila! – ut kommer en lista över uppgifter för WMS-systemet med arbetskedjan som talar om för dig vilka produkter som ska flyttas. Det är ännu bättre om du också använder en lösning för personalstyrning, eftersom den även beaktar den kostnad som uppstår när artiklar flyttas. Om avkastningen av investeringen inte är tillräcklig, behöver du inte flytta på något.
Snurr på hjulen
Vissa som driver lager anser att transport är en separat enhet och inte deras problem, vilket till viss del stämmer. Faktum är dock att om du plockar och packar i fel ordning i relation till vad du behöver skicka skapar du flaskhalsar i din egen anläggning. Det är inte bra. Vore det inte en bättre idé att skapa dina plockscheman kring dina transportscheman? Med en lösning för transportstyrning som avgör vad som behöver transporteras med vilken last eller sändning för att överensstämma med leveransfönster och kapacitetsbegränsningar, får du det optimala flödet när det gäller genomströmning ut ur lagret. Du har fortfarande alternativet att hantera topparna och dalarna på ditt lager, men alla vet åtminstone hur det perfekta transportschemat ska se ut för att garantera en smidig verksamhet som frigör viktiga transportled och låter dig optimera aktiviteten på lagret.
Samarbete
Okej, okej, alla tjatar om samarbete. Det är dock ett faktum att det gör ditt liv enklare. Om till exempel alla skickade dig en leveransavisering via ASN (advanced shipping notification) och allt du behövde göra vara att skanna pallens ID för att den skulle anses vara mottagen, så skulle allt vara toppen. Varför ska man slösa värdefull tid på att skanna alla enskilda delar när leverantören eller transportören kan göra det åt dig? Tid är pengar, som man säger. Ett annat redskap för samarbete som man kan överväga är mötesbokning. Skulle det inte vara enklare att låta leverantörer boka sina egna möten på nätet, istället för att ha en administratör som gör det? Det leder ju också till fördelar i fråga om informationen till dina kunder, eftersom du kan meddela dem om vad som kommer, när det kommer och hur det kommer. En situation som alla vinner på!
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig om du har implementerat något av stegen ovan eller om du har andra förslag på hur man kan förbättra lagerverksamheten! Kontakta mig via Twitter, LinkedIn eller e-post: Michelle.Campbell@RedPrairie.com eller lämna en kommentar nedan.
0
One thought on “Vill du få ut mer av din lagerverksamhet? Fyra toppentips!”
Comments are closed.