Transportekvationen – pudelns kärna [video]
Nedan kan du se en liten video som jag har gjort för att förklara hur transportverksamhet fungerar. Det handlar om den ack så viktiga transportekvationen. Den beskriver de drivkrafter som är fundamentala för all transportverksamhet: maximera transportarbete och minimera trafikarbete.
2
I det stora håller jag med om detta men i många av de projekt jag jobbat med så har det fokuserats på hur bra man lastar sina fordon. Tex att man lastar varje order på en rullvagb för att snabba på i och urlastning och på så vis kunna gör längre rutter med varje fordon. Jobbar på ett prjokt nu då största fokus ligger i att förbereda lastpallar så att varje gång i en butik bara behöver produkter från en lastpall och även ordningen på lastpallen är baserad på just den gången. Dvs vad som händer längre ned i kedjan har större betydelse än att få perfekt fyllda lastbilar.
Detta är självklart helt beroende på hur ett företags supply chain ser ut men en trend inom distribution i USA är just nu att arbeta mer för att underlätta vad som ske innan och efter transporten och tumma lite på cube utilization
Intressant!
Det är viktigt att skilja på transport och logistik. För transportverksamhet så är det alltid så att kostnaderna drivs av trafikarbetet. Intäkterna, däremot, är oftast frikopplade från trafikarbetet och beror på andra parametrar (som oftast är transportarbete men som naturligtvis även kan vara annat såsom servicenivå etc.).
Transportekvationen är naturligtvis mest intressant för det enskilda transportföretaget – att få kostnadstäckning och en (liten) vinstmarginal. Men om systemgränsen vidgas och samma aktör alltså får kontroll över större delar av en försörjningskedja kan det alltså vara så att en maximering av transportekvationen blir en suboptimering. Jag tänker faktiskt ta upp detta i en framtida serie inlägg som jag kommer att kalla ”Logistikens hårdvalutor”.
Tack för din kommentar! Jag känner på mig att vi kommer att få se många bra diskussioner här på Logistikfokus!
Bra och tydlig sammanfattning av vad som kostar för respektive part. Om alla parter hade samma uppfattning skulle vi troligen får både bättre intjäning och lägre kostnad.
Bloggen ser lovande ut P-O! ser fram emot fortsättning. 🙂
Uträkningen av tonkilometer i transportekvationen måste väl vara fel. Man måste väl frakta 2 ton, och inte 2 kilo, i 500 meter för att ha transporterat en tonkilometer?
Självklart har du rätt! Det ska stå 2 ton och inte kg. Ska se om det går att fixa till i filmen. Tack för att du påpekade det.