Varken hållbart eller försvarbart
Ur ett globalt makroperspektiv utgör CO2-utsläppen från fossila bränslen världens största miljöproblem. Vägtransporter är den största orsaken till den globala uppvärmningen och kommer att vara så de närmaste 50 åren, enligt NASA. Ur ett företagsperspektiv, de globala problemen till trots, är både kostnaderna för och utsläppen från fossila bränslen inom vägtransporter, ett litet problem som ges låg prioritet.
Diskrepansen mellan globalt och lokalt perspektiv är avgrundsdjup och förklaras främst av två orsaker:
- För godstransporter är bränslekostnaden stor men eftersom det är köparen av frakten som står för kostnaden och inte transportören (den part som äger processen) blir energieffektiviseringar inte prioriterat.
- Fordonsägare och transportköpare lägger idag fokus på alternativa bränslen och bränslesnålare fordon, men själva processen, hur fordonen hanteras får liten uppmärksamhet.
Oavsett orsakerna körs fortfarande en lastbil på ett sådant sätt att 15-20% onödig bränsleförbrukning skapas. Om bränslekostnaden hade varit ett prioriterat problem skulle naturligtvis inte ett sådant stort slöseri fortfarande förekomma.
Detta är varken hållbart eller moraliskt försvarbart och gör inte branschen något åt problemet, kommer EU att göra det åt branschen. Det blir alltid sämre om andra bestämmer framtiden än om man själv tar tag i sina egna problem.
Det räcker inte längre att köpa nya lastbilar som miljöåtgärd. De åkerier som vill behålla och nyrekrytera personal, måste erbjuda sina chaufförer en möjlighet att göra något konkret för miljön – att köra för en renare värld!
0
En lite sen kommentar kanske men jag tycker du missar en viktig detalj som jag tycker borde tas upp i dessa sammanhang. Nu har jag inte de exakta siffrorna i huvudet men omkring 30% av CO2-utsläppen orsakas av vägtransporter. Så långt är de flesta med. Men att sedan 75% av dess utsläpp från vägtransporter kommer ifrån persontransporter talas det sällan om. Lastbilen utses till boven för utsläpp från vägtransporter när det i själva verket bara handlar om sisådär en 7-8% av de totala CO2-utsläppen. Det är såklart mycket utsläpp det också men om vi leker med tanken att vi kan sänka lastbilars CO2-utsläpp över en natt med 20% (hurra! vilken framgång!) så skulle det ju ändå vara knappt mätbart på totalen eller åtminstone inom felmarginalen skulle jag kunna tänka mig. Jag tycker därför att godstransporter på väg får oförtjänt mycket fokus när det gäller att minska på utsläpp. Om vi verkligen menar allvar så är det ju såklart persontransporter som ska hängas ut och ställas krav på. Det skulle ju göra skillnad, på riktigt.
Tack för ett bra inlägg. För att minska energiåtgången och minska klimatpåverkan, är det min åsikt att man ska gräva där man står. Det finns alltid andra som har relativt större påverkan på miljön, därför måste alla vara med och bidra, annars blir det nog inte så mycket gjort.
För att hjälpa personbilstrafiken att köra energismartare har vi lanserat en plattform där alla kan vara med och tävla i EcoDriving, oavsett fordon, trafik eller total bränsleförbrukning. När vi fått med 5 miljoner förare så blir det ett av världens största miljöinitiativ.
Det går alltid att göra något….!