Det har länge pratats om Big data som framtidens sätt att gifta ihop det allt växande digitala ekosystemet med den alltmer uppkopplade analoga världen. Vi har läst om fall där big data används för att mäta influensaspridning, graviditeter, svordomar under valnätter, foton av turister med mera. Allt detta är naturligtvis väldigt intressant, men det är ju inte direkt några nyheter längre. Google Flu Trends, till exempel, lanserades redan 2008. Sju år sedan. Gå sju år tillbaka från 2008 till 2001 och den mest populära telefonen var en Ericsson T39 (den med luckan som hade batteritid på över en vecka).

2001 är digital vikingatid. 2008 är medeltiden, eller möjligtvis början på renässansen.

Och nu skriver alla tidningar om Big data som något nytt och häftigt. Men Gartner Group placerade faktiskt Big data på utförslöpan ner mot ”the Through of Disillusionment” i den berömda hypekurvan från förra året (se figur). Det finns inget som tyder på att saker har blivit bättre, tvärtom. Big data har stagnerat och det vi ser nu är dödsryckningar från ett koncept vars medvetande ännu inte insett att proppen sedan länge är utdragen.

gartner_2014-2-1

Som med alla trender – och detta ser man även på hypekurvan – sker en slags insvängning eller pendelrörelse.

Tes leder till anti-tes leder till syntes.

Om Big data nu är ute och passé, vad kommer då istället. Ja, man skulle kunna tro att det är Small data som gäller nu. Tittar man på detta begrepp är det inte så konstigt som det låter. Small data definieras som data som presenteras på ett färdigtuggat maner till individer så att individen i fråga ska slippa fatta beslut.

”Du ska se den här filmen idag så att du blir på gott humör imorgon när du har ett viktigt möte.”

”Du ska träna nu, annars når du inte fitnessmålet för din demografiska profilgrupp.”

”Du ska byta jobb inom tre månader, annars kommer din framtida karriär att avstanna. Tre ansökningar har redan skickats in åt dig. Intervjutider ligger i din kalender.”

Ni fattar. Noll frihet och micro management som livsstil.

Nej, även detta är ute. Small data har varit framme och visat sig och vi gillar det inte. Inte alls. Det är dags för något annat nu, något helt och hållet nytt men ändå förankrat och accepterat av alla. Och det är här svensk logistikindustri kommer in.

Det har nämligen slumpat sig så (?) att det är ett svenskt logistikföretag som har fått världens blickar på sig. Företaget heter Farbror Barbro Transport och är beläget strax norr om Molkom i Värmland. Farbror Barbro Transport, eller FBT som det kallas i dagligt tal, har länge arbetat med IT och är väldigt ”haja på datorer”. De har nu i dagarna lanserat det som, enligt alla analytiker som vi har talat med, kommer att bli nästa stora grej efter Big och Small Data.

Konceptet är producerat i Sverige och har sina förebilder i tidigare kioskvältare som MBL och Förankringsprocessen. Det nya konceptet har företaget döpt till Lagom Data och det anspelar, precis som namnet antyder, på att det nu är dags att hitta en medelväg i all denna data.

”Mer svenskt än så blir det liksom inte”, säger Rick Andersson, VD på Farbror Barbro Transport.

Konceptet är enkelt: FBT har het enkelt bestämt sig för att sluta samla in ”Big data” som bara kostar pengar och att sluta producera ”Small data” som bara är vilseledande och hämmande.

Detta yttrar sig till exempel genom att chaufförerna aldrig har bråttom, och ändå lyckas de leverera alla varor på utsatt tid med låg bränsleförbrukning och inga olyckor. Rätt data finns alltid tillgänglig och det är detta som är hemligheten menar Rick Andersson:

”Genom Lagom Data har företaget äntligen rätt information på rätt plats och i rätt tid. Lagom helt enkelt.”, säger Rick. ”Och det fina i kråksången är att det som är lagom för oss kanske inte är lagom för alla. Man får alltså själv bestämma!”

Vi på Logistikfokus är mycket imponerande av vad FBT har presterat hittills, och ska vi tro på Rick Andersson kommer Molkom och företaget snart att bli världsberömda. Farbror Barbros idé har blivit en världssuccé på mycket kort tid och stora nyhetssajter som the Onion och News of the World har rapporterat flera gånger från Molkom. Det har till och med redan hunnit produceras en dokumentärfilm om samhället som fostrat Lagom Data.

För mer information hänvisar vill till Farbror Barbro Transports hemsida.

0