Atlas Design + Posten = Sant
För ett tag sedan kunde man läsa att Atlas Design (som designar, producerar och säljer skjortor, slipsar, underkläder och accessoarer) valt Posten Logistik som leverantör av tredjepartslogistiktjänster. För den utomstående ter sig valet inte självklart, med tanke på att flera konkurrerande TPL-verksamheter har en tydligare inriktning mot konfektionslogistik i regionen. Samtidigt har Posten Logistik på senare tid gjort offensiva satsningar på TPL-området, inte minst genom etablering av kapacitet i Norrköping. Vidare verkar man ha lyckats skapa en konkurrenskraftig TPL-produkt i att förena sina erbjudande inom Posten.
0
Är det paketlösningen som lockar konfektionskunder eller står sig deras olika delar väl i konkurrensen även var och en för sig?
Huruvida man som varuägare och kund i ett TPL-sammanhang värdesätter paketlösningar eller inte skiljer sig mycket från fall till fall. Detta gäller även för konfektionsbranschen. En del söker en form av one-stop-shopping-lösning medan andra ser risken med att ”lägga alla ägg i samma korg”. Argumenten för att låta samma leverantör även ansvara för transporterna ut från lagret är att man också kan formulera servicekraven därefter, dvs mäta leveransservicen mot hur väl man levererar till (lossar hos) den slutgiltiga mottagaren istället för att serviceprestationen mäts mot när godset finns tillgängligt för lastning. Specifikt vad gäller Posten och deras produkter, så har de ju en välutvecklad och mogen transporttjänst uppdelad på ett antal produkter. Antar att en del i utmaningen har varit/är att sy ihop det till ett paket för de som önskar. Att samlokalisera sorteringsanläggningar och TPL-verksamhet skulle sannolikt bidra i detta sammanhang. Osäker på hur bra svar detta blev? 🙂
Anledningen till min nyfikenhet är att företaget jag arbetar på just nu inväntar en första hint från Posten och deras TPL-lösning.