Den digitala musiktjänsten Spotify, som genom sin geniala affärsmodell har förändrat svenskarnas – och hela världens – sätt att konsumera musik, har nyligen inlett en serie mycket uppmärksammade förvärv. Den 6/3 förvärvades Echo Nest, av många ansedda att vara en av världens kanske vassaste analystjänster för att matcha musik med lyssnare.

Enligt Spotify handlar deras modell om att ”öka den globala musikkonsumtionen och tillika intäkterna i musikindustrin”. Nu har vi fått exklusiva uppgifter om att Spotify har lagt ett bud på en av landets fem största transportörer. Det är ännu inte offentligt vilket av företagen som de beslutat sig för att förvärva, men enligt vad vi fått veta handlar det om en omfattande parti- och styckegodsverksamhet med flertalet terminaler såväl som egna och inhyrda fordon.

SpotifyFreight

Peter Andersson, en av cheferna på Spotify: ”För några år sedan höjdes många ögonbryn av att Google köpte ett pappersbruk. Att vi nu ger oss in i transportindustrin är inte ett dugg mer konstigt.”, fortsätter han. ”Vår grundläggande modell handlar ju om att distribuera content från avsändare (musiker) till mottagare (lyssnare) och att hjälpa mottagarna att inte bara välja utan också att konsumera.”

Flat rate

I korthet handlar deras modell om att i realtid matcha transportefterfrågan med den tillgång som finns för att kunna erbjuda kunder en ”flat rate” som uppges ligga långt under den gängse transporttaxan. Den speditör som Spotify nu förvärvar (den kommer att döpas om till Spotify Freight) kommer att marknadsföra sig till små- och medelstora företag i första hand.

”De har högst IT-mognad och inser att vår affärsmodell ligger i tiden”, säger Andersson med ett leende.

En kund kommer att kunna, för en fast månadsavgift, abonnera på frakttjänster i Spotifys nätverk. Förutom den fasta avgiften kommer kunderna att förbinda sig att lagerhålla en viss mängd gods åt andra för att på så sätt hjälpa Spotify Freight att konsolidera sina flöden.

Ett exempel:

Nisses Mekaniska i Kungsbacka ska skicka en pall men nytillverkade grilltunnor till en kund i Sundsvall. De har ett abonnemang på Spotify Freight och går via en smartphoneapp in och bokar transporten (de tar också en bild på godset med kameran). Pallen hämtas upp, men inte av Spotify utan av ett annat företag som också är en av kunderna i Spotify Freight. De kör pallen till sitt eget lager och kan på så sätt göra inhämtningstransporten betydligt effektivare för Spotify Freight som nu bara behöver åka till ett enda ställe för att hämta in allt gods från Kungsbacka.

Hög kostnadstäckning

På samma sätt låter Spotify vissa kunder sköta distributionen av allt gods inom ett distrikt (mot vissa rabatter på deras eget flöde). Genom att sätta detta i system kan Spotify Freight uppnå en hög kostnadstäckning enbart genom månadsavgifterna. Övriga intäkter kommer att ske via premiumtjänster såsom garanterade leveransfönster och sen omdirigering av sändningar. En budgetprodukt planeras också, där Spotify kommer att erbjuda sig att transportera godset mot en symbolisk avgift, men att varuägaren då måste packa det i en speciell container med reklam på som Spotify kommer att placera synligt på offentlig plats minst 6 timmar under transporten.

”Här för vi samtal med Google om att placera oss på de ställen där de kör sin Streetview-bil.”, säger Peter Andersson. ”Vi vill att alla ska kunna njuta av riktigt bra transporter med riktigt hög kvalitet.”, avslutar han.

Vi på Logistikfokus är väldigt spända på att följa denna utveckling vidare.

0