E-handelsexperten Arne Andersson
I vår intervjuserie har nu turen kommit till en av branschens verkliga personligheter. Arne Andersson är E-handelsspecialist på Posten och driver där den utmärkta E-handelsbloggen.
Hej Arne, jag gillar din blogg skarpt. Kan du berätta lite om den? Hur länge har den funnits?
Hej! Tack det är ömsesidigt 🙂 Vi startade bloggen för ett par år sedan på en önskan från mig att jag hade ett behov av att kunna fördjupa kommentarer och synpunkter som jag dittills gjort med 140 tecken på twitter.
Hur många är ni som arbetar med bloggen? Hur stor del av ditt arbete läggs på bloggen?
Det är bara jag som sköter bloggen men ibland tar jag in gästbloggare. När det gäller hur mycket tid som läggs på bloggen är det svårt att uppskatta, någonstans i bakhuvudet finns den alltid med när jag funderar på vad jag skall skriva och det är nog mer det som är bekymret, det är lätt att bestämma sig för att ha en blogg men mycket svårare att leva upp till de ambitioner man hade, då som det är för många att man lägger till ytterligare en arbetsuppgift utan att tänka alltför mycket på vad det innebär, men jag är glad över att vi drog igång den eftersom jag ser den som en av flera plattformar för att förmedla kunskap och tankar kring ehandel och logistik. 🙂
Betraktas den som en av Postens officiella kanaler eller ”lever den sitt eget liv”?
Den är definitvt en officiell kanal men lever ändå sitt egna liv och jag tror det är viktigt att den gör det så den inte upplevs som en megafon.
Att e-handeln ökar vet vi, men hur är det egentligen i branshcen? Har de stora drakarna kopplat greppet eller går det fortfarande att slå sig fram som småföretagare?
Det går absolut att slå sig fram som småföretagare men utan tvekan är det också så att de stora kopplat greppet men det dyker ändå upp raketer som lyfter och det är det som är så himla roligt att alla ser möjligheter och att ”The American dream” finns där hela tiden, att alla kan lyckas.
Vilka trender ser du som absolut hetast inom e-handel under 2012?
De absolut hetaste trenderna ur ett svenskt perspektiv tycker jag är Mobil, Multikanal och socialt (social handel).
Till sist: vilka är dina tre bästa inlägg?
Nej jag klarar inte att ranka mina inlägg, det får läsarna göra och jag hoppas att det finns något för alla.
0
I vår bransch Barnkläder och Leksaker såg vi hur många stora företag och leverantörer hoppade på e-handeln under förra året 2011. Det var förstås mycket lättare att synas på nätet 2007 när vi startade. Många bara logistiklösningar nu i jämförelse med från början :).
Mvh Anna Böökari
Grundare
Kotteshoppen.se